Het Sinterklaas(dobbel)spel

Het Sinterklaasspel wordt vooral gespeeld met oudere kinderen, familie en vrienden. Het is een leuke variant is op de gewone pakjesavond, maar je moet wel tegen je verlies kunnen.

De regels van het Sinterklaasspel kunnen erg verschillen, maar het komt erop neer dat iedereen bv. een leuk en een minder leuk (maar wel grappig) cadeautje inlegt. Vervolgens bepaalt een dobbelspel met hoeveel en met welke cadeautjes je naar huis gaat. 

Een paar jaar geleden zijn wij hier thuis ook begonnen met het spel. Omdat de kinderen nog relatief jong waren, heb ik de regels aangepast, zodat de sfeer goed bleef en iedereen uiteindelijk met evenveel cadeau's eindigde.

Je vindt de regels hieronder. Een aanvullend idee is om bij ieder cadeautje een gedichtje te doen. In de eerste ronde blijven de cadeautjes dan ingepakt en alleen de gedichtjes worden voorgelezen.  Pas nadat je een cadeautje hebt gekozen, mag je deze uitpakken.

Varieer dus lekker en pas de regels aan je eigen situatie aan, zolang je maar zorgt dat ze voor het begin van iedere ronde voor iedereen duidelijk zijn.

 

Wat heb je nodig?

* 3 cadeautjes per persoon (In dit geval heb ik ze allemaal gekocht, maar je

   kunt iedereen ook zelf voor bv. 5 of 10 euro 3 cadeautjes laten kopen.)

* een timer/ mobiel/  eierwekker

* een grote dobbelsteen (Boven dit blogje zie je een dobbelsteen speciaal

   voor  dit spel. Deze is te koop bij de H.E.M.A.)

 

RONDE 1

Ga in een kring zitten. Leg alle ingepakte cadeautjes in het midden.

Kies wie er mag beginnen of dobbel erom.

De eerste speler mag een cadeautje pakken en uitpakken. Daarna de speler links van hem of haar, enz. tot iedereen 2 cadeautjes voor zich heeft liggen. 

Iedere speler mag vervolgens om de beurt kiezen welk van de 2 cadeautjes die hij voor zich heeft liggen wil houden óf mag ervoor kiezen een derde cadeautje uit het midden te pakken op de gok, welke hij vervolgens moét houden.

 

RONDE 2 

Alle cadeautjes die over zijn worden weer in het midden gelegd en de nog ingepakte cadeautjes worden uitgepakt.

De timer wordt gezet op bv. 20 minuten (maar niemand mag verder weten wanneer de tijd om zal zijn, dus leg deze buiten zicht, maar binnen gehoorafstand). Hoe groter de groep, hoe langer je de tijd neemt.

Om de beurt pakt iedereen steeds 1 cadeautje tot iedereen er 2 voor zich heeft liggen.

De eerste speler mag dobbelen en voert de daarbij horende actie uit.

 

          1 = Ruil van plek met iemand naar keuze, maar laat de cadeautjes liggen

          2 = Pak 1 cadeautje van een ander af (de ander moet minimaal 1 cadeautje overhouden)

          3 = Schuif allemaal 1 plaats naar links, maar laat de cadeautjes liggen

          4 = Geef 1 cadeautje weg aan iemand naar keuze (Dit hoeft niet als je maar 1 cadeautje hebt.)

          5 = Schuif allemaal 2 plaatsen naar rechts, maar laat de cadeautjes liggen

          6 = Ruil 1 cadeautje met 1 cadeautje van iemand naar keuze.

 

De speler links gaat verder, etc. 

Wanneer de timer gaat, mag iedereen 1 van de cadeautjes kiezen, die voor hem of haar liggen, om te houden.

 

RONDE 3

Alle overgebleven cadeautjes worden weer in het midden gelegd. 

Wie het hoogste gooit, mag als eerste een cadeautje uit de overgebleven cadeautjes kiezen. De andere spelers dobbelen nu weer allemaal. Wie het hoogste gooit , mag ook een cadeautje uitzoeken. Dit gaat door tot alle cadeautjes op zijn. 

 

Als het goed is, heeft iedereen dus uiteindelijk 3 cadeautjes.

 


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.